Program Wychowawczy Szkoły
 
  
PROGRAM WYCHOWAWCZY SZKOŁY 
 
 
 
PODSTAWA  PRAWNA 
 
KONSTYTUCJA  RZECZYPOSPOLITEJ  POLSKIEJ 
POWSZECHNA  DEKLARACJA  PRAW  CZŁOWIEKA 
KONWENCJA  PRAW  DZIECKA   
 
USTAWA  O  SYSTEMIE  OŚWIATY  
 Z  DNIA  7  WRZEŚNIA 1991 R.  Z  PÓŹNIEJSZYMI  ZMIANAMI 
USTAWA  -  KARTA  NAUCZYCIELA 
 
Rozporządzenie MEN  z dnia 23 lutego 1999 r. 
 w  sprawie podstawy  programowej kształcenia 
 ogólnego  z późniejszymi zmianami 
 
Rozporządzenie MEN z  dnia 21 lutego 2000 r. 
w  sprawie  standardów  wymagań 
 będących  podstawą przeprowadzenia sprawdzianów[...] 
 
 
                                                 
 
 
          'Wychowanie  nie  jest  nauką  ,  jest  sztuką ' 
                                                                                                                                    Rudolf  Steiner 
 
 
Program  powstał  z  uwzględnieniem specyfiki  szkoły - jako  szkoły,  w  której  wiodącym  tematem  jest  integracja  -  osobowości,  grupy  społecznej i  środowiska.  Traktujemy  wychowanie  jako 'wspomaganie  naturalne  i  spontaniczne  przebiegających  procesów  rozwoju'. 
 
Poprzez  wprowadzenie  programu  wychowawczego  chcemy  zerwać  z  tradycją  modelowania  dzieci  na  'wzór  i  podobieństwo' ludzi  dorosłych. 
 
Zadania  i  zasady  zawarte  w  programie  realizowane  będą  poprzez  oddzielnie  opracowywane  dokumenty  określające  sposoby  działania  wychowawców, nauczycieli, rodziców. 
 
W  obecnym  kształcie  Szkolny  Program  Wychowawczy  zawiera: 
- zadania wychowawcze szkoły, 
- strukturę  oddziaływań  wychowawczych, 
- powinności  wychowawcy  klasy, 
- wychowawcze  treści  zawarte  w  statucie  szkoły, 
- formy  oddziaływań  wychowawczych, 
- święta,  uroczystości, tradycje i obyczaje szkolne, 
- zasady  funkcjonowania samorządu  szkolnego, 
- zasady  współpracy  z  rodzicami, 
- kodeks  ucznia 
 
                    na  bieżące  uzupełniane o : 
- tematyczne  programy  wychowawcze, 
- harmonogram działań  doraźnych  i  okolicznościowych 
 
 
               '  Integracja  kształcenia  i  wychowania  polega  na  równoległej   
                     realizacji  celów  dydaktycznych  i  wychowawczych '. 
                                                                                       Dr  M. Giermakowski 
 
          
 
                  Zadania  wychowawcze szkoły 
 
·	Kształtuje  pozytywne  nastawieni  do  wiedzy  jako  wartości. 
 
·	Dąży  do  rozbudzania i rozwijania  zainteresowań  uczniów  po- 
          przez  uczestnictwo  w  zajęciach  pozalekcyjnych. 
 
·	Wspiera działania  wychowawcze  rodziców, integruje  działania  wychowawcze własne,  rodziny  i  środowiska. 
 
·	Uczy  tolerancji  i  akceptacji 'inności'. 
 
·	Uczy  szacunku  do  wspólnego  dobra,  dziedzictwa  kulturowego i  dorobku  narodowego.  Kształtuje postawy  patriotyczne. 
 
·	Stwarza środowisko wszechstronnego  rozwoju  osobowego. 
 
·	Kształtuje  w dziecku  postawę  dialogu, umiejętności  słuchania  innych  i    
           skutecznej  komunikacji  międzyludzkiej. 
 
·	 Uczy  odpowiedzialności  za  siebie  i innych, godzenia  wolności  własnej     
            z   wolnością  innych. 
 
·	 Motywuje  rodziców  do  współpracy ze  szkołą. 
 
·	Zapoznaje  z   regułami  życia  społecznego.   
 
·	 Rozwija  działalność  sportową,  rekreacyjną  i  turystyczną. 
 
·	 Chroni  przed  negatywnym  wpływem  mediów. 
 
·	 Przeciwdziała  przestępczości  nieletnich  poprzez  bieżące  ob- 
            serwacje  zagrożeń  i  podejmowanie  działań  zapobiegawczych. 
 
·	Propaguje  edukację  prozdrowotną  jako  formę  zapobiegania   
          uzależnieniom. 
 
·	Współpracuje  z  instytucjami,  stowarzyszeniami  i  organizacjami   
           wspomagającymi  spełnianie roli  wychowawczej  szkoły. 
 
 
 
                                                                                        
 
W  programie  wychowawczym  szkoły 
najważniejszy  jest  uczeń. 
 
 
 
Chcemy  go  przygotować i  wychować: 
 
-	do  życia  w  rodzinie, 
 
-	do  współżycia  w  społeczności  lokalnej,  
 
-	do  aktywnego  uczestnictwa  w  życiu  publicznym  i gospodar-   
    czym. 
 
Dokonamy  tego poprzez : 
 
·	Szanowanie  praw  dziecka  do: 
 
-	                  -  wszechstronnego  rozwoju  we  własnym tempie, 
-	                  -  do  'inności',   bycia  sobą, 
-	                  -  do  różnych  dróg  zdobywania  wiedzy  i  umiejętności, 
-	                  -  do  możliwości  wyboru  w  działaniu, 
                  -  do  szacunku, akceptacji  i  kontrolowanego  wyrażania  wła-   
                                 snych  emocji. 
 
·	   Integrację  dziecka z : 
 
-	grupą  rówieśniczą, 
-	społecznością  szkolną, 
-	społecznością  lokalną. 
 
 
 
      
   STRUKTURA  ODDZIAŁYWAŃ  WYCHOWAWCZYCH 
 
 
W  szkole  oddziaływaniom   wychowawczym  poddawany  jest  uczeń   poprzez: 
·	radę  pedagogiczną, 
·	dyrektora, 
·	rodziców, 
·	samorząd  szkolny, 
·	wychowawców  klas,                                        
·	nauczycieli 
                                                                                    
 
 
                      Rada  pedagogiczna : 
 
-	diagnozuje  sytuacje  wychowawczą  w  szkole, 
-	proponuje  działania  strategiczne, 
-	określa  zapotrzebowanie  klas na  konkretne  programy  
           profilaktyczne, 
-	proponuje  zmiany  w  zatwierdzonych  planach  pracy  dydaktycz- 
           nej, wychowawczej i opiekuńczej, 
-	inspiruje  nowe  koncepcje  w pracy oraz  działania  innowacyjne, 
-	ocenia  stan  wychowania i  dydaktyki  w  szkole 
-	diagnozuje  potrzeby  szkoły  w  zakresie  oddziaływań   
           wychowawczych. 
 
 
                      Dyrektor  szkoły : 
 
-	nadzoruje  i  kontroluje  pracę  wychowawcy  w  szkole, 
-	współpracuje  ze  wszystkimi  podmiotami  oddziaływań    wycho-   
                      wawczych w  szkole  oraz  poza  szkołą, 
-	kontroluje  przestrzeganie  prawa  wewnatrzszkolnego, 
-	diagnozuje  oczekiwania  uczniów i  rodziców  wobec  szkoły, 
-	współpracuje  z  samorządem  szkolnym  w  rozwiązywaniu  konflik- 
                      tów dotyczących  spraw  uczniów  i  nauczycieli, 
-	współpracuje z  Radą  Rodziców  w  zakresie  tworzenia  planów   
                      pracy szkoły, 
-	współpracuje  z  Radą  Rodziców  w  zakresie  pomocy wychowaw- 
                      czej  i  materialnej  dla  uczniów, 
 
 
                 
                      Rodzice : 
 
-	współpracują  z  wychowawcami  klas, 
-	aktywnie  uczestniczą  w  tworzeniu  planów  wychowawczych, 
-	klasowe  Rady  Rodziców  reprezentują  opinie  wszystkich  rodzi- 
                      ców  w  Radzie  Rodziców, 
-	uczestniczą  w  ankietach  i  sondażach, 
-	pomagają  w  organizowaniu  imprez  klasowych  i  szkolnych, 
-	wspierają  działania  innowacyjne  szkoły  poprzez  własną  pracę  i   
                      pomoc  materialną. 
 
 
                      Samorząd  Uczniowski: 
 
-	reprezentuje  całą społeczność  uczniowską  i  każdego  ucznia  in- 
                      dywidualnie, 
-	współpracuje  z  dyrekcją  szkoły,  nauczycielami, poszczególnymi   
                      klasami  i  rodzicami,  a  także  z e środowiskiem lokalnym, 
-	uczestniczy  w  uchwalaniu  Statutu  Szkoły  oraz  współdecyduje  o   
                      życiu  klasy  i  szkoły, 
-	uczy  zachowań  społecznych  poprzez  realizację  podjętych   za- 
                      dań, 
-	uczy  planowania  i  osiągania  założonych  celów, 
-	rozwija  cechy  i  umiejętności  przywódcze, 
-	organizuje  imprezy  szkolne  i  pozaszkolne, 
-	redaguje  gazetki  uczniowskie,  reklamuje  imprezy szkolne, 
-	podejmuje  akcje  na  rzecz  pomocy  kolegom  i  innym osobom   
                      potrzebującym. 
 
 
           Wychowawca  klasy: 
 
-	identyfikuje  ucznia  ze  szkołą  ,   
-	zapoznaje  uczniów   i  ich  rodziców  ze  Statutem  Szkoły  i    
                      wszystkimi  regulaminami  obowiązującymi  w  szkole, 
-	rozpoznaje  środowisko  ucznia  i  'wewnętrzne  życie' klasy, 
-	diagnozuje  potrzeby  wychowawcze  uczniów, 
-	wspólnie  z  rodzicami  tworzy  plan  pracy  wychowawczej, 
-	proponuje  zadania  dla  każdego  ucznia, 
-	zapoznaje  uczniów  z  tradycjami  szkoły  i  obrzędowością, 
-	kontroluje  realizacje  zadań  i  podjętych  zobowiązań  klasy, 
-	wspólnie  z  radą  rodziców planuje imprezy  klasowe,  wycieczki,   
                      biwaki oraz  formy  pracy  pozalekcyjnej, 
-	diagnozuje  stan  zagrożenia, uzależnienia  i  ustala  realizację  pro- 
                      gramów  profilaktycznych, 
-	stwarza  warunki  do  samorealizacji  ucznia, 
-	współpracuje  z  wychowawcą  świetlicy, 
-	wspólnie  z  rodzicami  dba  o rozwój  intelektualny  i  moralny   
                      ucznia, 
-	ustala  ocenę  z  zachowania, 
-	jest  rzecznikiem  praw  ucznia. 
 
                                                                                                        
                Nauczyciele : 
 
-	współpracują  z  wychowawcą  klasy w  realizacji  zadań  wycho- 
                      wawczych  klasy  i  szkoły, 
-	informują  wychowawcę  klasy  o  wszystkich  problemach  uczniów   
                      związanych  z  postępami  w  nauce  i  zachowaniu, 
-	uczestniczą  w  imprezach  organizowanych przez  daną  klasę  ,  
                      bliżej  poznają  uczniów, 
-	wspierają  pracę  uczniów  uzdolnionych  z  danego  przedmiotu,   
                      przygotowują  do  konkursów  i  olimpiad, 
-	 udzielają  pomocy  uczniom  słabym w  danym  przedmiocie. 
 
               
 
                                                                                     POWINNOŚCI  WYCHOWAWCY  KLASY 
 
                     wychowawca : 
·	planuje  pracę  wychowawczą  na  rok  szkolny  i  cykl  kształcenia, 
·	umie  zintegrować  zespół  klasowy, 
·	zna  swoich  wychowanków, ich  środowisko  rodzinne, 
·	diagnozuje  problemy  wychowawcze  i  podejmuje  działania  zmierzające  do  ich  rozwiązania, 
·	współpracuje  z  nauczycielami  poszczególnych  klas, 
·	współpracuje  z  wychowawcą  świetlicy ,  
·	współpracuje  z  Poradnią  Psychologiczno - Pedagogiczną oraz innymi  instytucjami  i  organizacjami  wspomagającymi  pracę  wychowawczą, 
·	 nawiązuje  kontakt  z  rodzicami  i  włącz  ich  do  realizacji  programu  szkoły,  stwarza  możliwości  współpracy  ze  szkołą, 
·	dba  o  właściwą  atmosferę  klasy, 
·	zna  sukcesy  i  porażki  swoich  uczniów, 
·	prowadzi  edukację  uczniów  i  rodziców  w  zakresie  obowiązujących regulaminów, statutu  szkoły  i  programu  szkoły, 
·	własną  osobowością  wpływa na  prawidłową  ocenę  postaw  moralnych,  kształtuje  pożądane  cechy  charakteru, 
·	uczy  samorządności, podejmowania  decyzji  i  odpowiedzialności, 
·	podejmuje  działania  w zakresie  profilaktyki  zdrowotnej, profilaktyki uzależnień, bezpieczeństwa dzieci  w  szkole  i  poza  nią, 
·	prowadzi  dokumentacje  pedagogiczną, dokonuje  oceny  zachowania  uczniów , 
·	wnioskuje  o  wyróżnienia i nagrody  uczniom. 
 
 
                     
 
WYCHOWAWCZE  TREŚCI  ZAWARTE W  STATUCIE  SZKOŁY 
 
 
1.	Statut  szkoły  określa  prawa  ucznia: 
 
a)	prawo  do  zapoznania  się  z  programem  nauczania, jego  treścią,  celami  i  wymaganiami  na  poszczególne  oceny, 
b)	prawo  do  jawnej  i  umotywowanej oceny   postępów  w  nauce  i  zachowaniu, 
c)	prawo  do  organizacji  życia  szkolnego  umożliwiające  rozwijanie  i  zaspakajanie własnych  zainteresowań, 
d)	prawo  do  wyrażania  swojej  opinii, 
e)	prawo  do  życzliwego  i  podmiotowego  traktowania  w  procesie  dydaktyczno - wychowawczym, 
f)	prawo  do  wpływania  na  życie  szkoły  poprzez  działalność  samorządową, 
g)	prawo  do  ochrony  swoich  praw  poprzez  czynny  udział  samorządu  uczniowskiego  w  rozwiązywaniu  konfliktów  pomiędzy  nauczycielami  i  uczniami. 
 
2.	Statut  Szkoły  opisuje  obowiązki  ucznia  i  określa  zakres  jego  odpowiedzialności, 
3.	Regulamin  wystawiania  ocen  z  zachowania  ustala stosunek  ucznia do obowiązków  szkolnych, 
4.	Statut  Szkoły  zawiera  powinności  wychowawcy  klasowego  i  opisuje  jego  rolę  w  programie  wychowawczym. 
5.	Statut  określa powinności  wychowawcze  biblioteki  szkolnej  oraz  świetlicy. 
6.	Zespół wychowawczy  określa  mianem  koordynatora  działań  wychowawczych  w  szkole. 
7.	Statut  Szkoły  opisuje  prawo   wpływania  samorządu  uczniowskiego  na  życie  szkoły  . 
                                                                                                                           
                                               
FORMY  ODDZIAŁYWAŃ  WYCHOWAWCZYCH 
 
1.	Zajęcia  edukacyjne 
    Podczas  zajęć edukacyjnych  kształcone  są  procesy  po   
       znawcze i zdolności,  rozwijane  myślenie  twórcze,  wraż- 
                               liwość  emocjonalna,  sprawność  fizyczna. 
 
2.	Godziny  do  dyspozycji  wychowawcy 
     W  czasie  godzin  wychowawczych  realizowane  są  tematy       
     wynikające  z  indywidualnych  programów  wychowaw-  
     czych oparte  na  szkolnym  programie  wychowawczym. 
 
3.	Zajęcia  pozalekcyjne 
     (edukacja  teatralna - teatr lalkowy, zespoły  muzyczne,  
      sportowe, zajęcia terapeutyczne). 
      Rozwijają zamiłowania  i  zainteresowania  uczniów. 
         
4.	Wycieczki 
      W  szkole  organizowane są wycieczki jednodniowe i kilku   
      dniowe zwykle  autokarowe. 
 
5.	Imprezy i uroczystości  klasowe  i     
    szkolne 
      Przygotowywane  przez  uczniów  przy  pomocy  nauczycie   
      li  i rodziców. Są  okazją  do  integracji zespołu. Wdrażają   
                              do  prezentowania swojej  samodzielności. 
 
6.	Rekolekcje 
      Odbywają  się  raz  w  roku  w  okresie  Wielkiego  Postu.     
      Na  okres  rekolekcji  opracowywany  jest  program  wychowaw  
      czy we  współpracy  miejscowym proboszczem pa- 
       rafii . Uczniowie  nie  mają  dnia  wolnego  od  zajęć. 
 
7.	Kontakty  regionalne 
       Uczniowie poznają region, organizują  spotkania z ciekawymi       
       ludźmi. 
 
8.	Uczestnictwo w imprezach  kulturalnych  
       ( kino, teatr, wystawa) 
 
 
           
ŚWIĘTA,  UROCZYSTOŚCI , TRADYCJE  I  OBYCZAJE  SZKOLNE 
 
1.	Pasowanie uczniów  klas pierwszych. 
 
2.	Obchodzenie rocznic i świąt  państwowych: 
 
-	Dzień  Edukacji  Narodowej, 
-	Święto  Odzyskania  Niepodległości, 
-	Święto  Konstytucji  3  Maja. 
 
3.	Kultywowanie  tradycji  i  obyczajów : 
 
-	Andrzejki, 
-	Mikołajki, 
-	Jasełka - przygotowywanie się do Świąt Bożego Narodzenia, 
-	zabawy  karnawałowe, 
-	Walentynki, 
-	pierwszy  dzień  wiosny, 
-	dzień  Babci  i Dziadka, 
-	dzień  Matki  i  Ojca, 
-	Dzień  Dziecka - Dzień Otwartych  Drzwi Szkoły, 
-	zawody  sportowe - 'Bieg  ku Słońcu', 
-	pożegnanie  uczniów  kończących szkołę. 
 
 
 
 
SAMORZĄD SZKOLNY 
 
 
   To  jest  dla  nas  ważne ... 
 
                          Czym  jest  życzliwość ? 
 Słuchanie  kogoś,  kto  mówi  i  słyszenie  tego, co on mówi. 
 Powiedzenie  komuś :  jestem  z  Tobą. 
 I jeszcze :  powiedzenie, że  się  już  nie  ma żalu,  żadnej pretensji, że teraz już będzie dobrze. 
  ..... To  jest  życzliwość. Tylko  tyle.  
Pomyśl: jeśli  przyszłość  świata  nie  będzie należeć  do  ludzi  bezinteresownie  życzliwych - to  świat nie  ma  przyszłości. 
 
Miłość - od  razu  najwyższy  stopień  bezinteresowności - i  życzliwość  spotęgowana  do  zenitu. 
 
Przyjaźń  w  ujęciu  J. Korczaka ,  to  nie  tylko  uczucie łączące  dwie  osoby, to  także  zasada  współżycia  między  ludźmi w  grupie.  
 
Na  tej  podstawie  Janusz  Korczak  daje  mądrą  i  trafną  definicję  samorządu: 
'... I  samorząd - to  właśnie  praca, żeby  jednakowo dobrze działo się wszystkim, którzy  razem  pracują, uczą  się  i  pół  dnia razem spędzają, żeby  jeden  drugiego  nie  krzywdził,  nie  przeszkadzał ,  nie  dokuczał,  nie  wyśmiewał,  a  przeciwnie  żeby  świadczył  przysługi,  pomagał, opiekował  się  i  pilnował  porządku. ' 
            
opr. i  podał do akceptacji  samorządu  szkolnego  6.09.1999 r. samorząd kl. IV. 
 
 
 
 
1.	Zgodnie z  art.  55  ust.2  Ustawy  o  Systemie  Oświaty  samo- 
      rząd  tworzą  wszyscy  uczniowie  szkoły. 
 
2.	W  naszej  szkole  od  roku  szkolnego  1992/93 sprawdza  się samorządowa  organizacja  uczniów  według  poniższego  schematu  (od  roku  szk. 2000 / 2001  nie  ma  w  szkole  kl. VIII,  czego konsekwencją jest  przejęcie prowadzenia samorządu szkolnego przez  kl. VI) 
 
 
                                         Przewodniczący Samorządu Szkolnego   
                                          przewodniczący samorządu kl. VI 
 
	 
 
                      Zarząd Samorządu Szkolnego  
                    przewodniczący Samorządu Klas 
 
	 
 
         Samorządy Klas  
 
  					 
kl.I       kl.II      kl.III      kl.IV      kl.V       kl.VI        
 
 
 
 
Zasady wybierania i działania Samorządu      
                                        Szkolnego: 
 
1.	Uczniowie każdej klasy w głosowaniu równym, tajnym i po-    
                         wszechnym z pośród siebie wybierają Samorząd Klasowy 3    
                         osoby, w tym: przewodniczący i zastępca przewodniczącego. 
 
2.	 Przewodniczący Samorządów Klasowych tworzą Zarząd  
                          Samorządu Szkolnego. 
 
3.	Przewodniczącym Samorządu Szkolnego jest przewodniczą 
                         cy kl.VI -  (  jeśli  są  równoległe klasy VI - wybrany spośród   
                         wszystkich przewodniczących kl. VI w  głosowaniu tajnym   
                         przez  Zarząd Samorządu  Szkolnego). 
 
4.	Opiekunem Samorządów Klasowych jest wychowawca klasy 
 
5.	Opiekunem Samorządu Szkolnego jest wychowawca kl.VI.   
                              W  przypadku funkcjonowania w  szkole  klas VI równole- 
                              głych - wychowawca  klasy , z  której  wybrany  został prze- 
                              wodniczący  samorządu  szkolnego. 
 
                  
      Samorządu Szkolny poprzez Zarząd 
 
1. Przedstawia Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców oraz     
         dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich spra -  
         wach  szkoły m.in. 
- zapoznanie się z programem nauczania,  jego  treścią , celem i stawianymi wymaganiami, 
- jawność i motywowanie oceny postępów w nauce i zachowaniu, 
- organizacja życia szkolnego, 
- redagowanie gazetki szkolnej, 
- organizowanie działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej i rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem szkoły. 
 
2. Samorząd Szkolny sprawuje opiekę nad gazetkami na korytarzach szkolnych. 
 
3. Samorząd  Szkolny  inspiruje  i  koordynuje  działalność  uczniowską. 
 
opr. i  podał do akceptacji  samorządu  szkolnego  6.09.1999 r. samorząd kl. IV. 
poprawione  wrzesień 2000 r. 
                       
 
                  
ZASADY  WSPÓŁPRACY  Z  RODZICAMI 
 
 
Rodzice  naszych  uczniów  współdecydują  w  sprawach  nauczania  i  wychowana  w  szkole,  aktywnie  uczestniczą  w  programowaniu  naszej szkoły. 
 
Rada  Rodziców  wybiera  swoich  przedstawicieli ( po 1)  spośród członków klasowych  Rad  Rodziców.  Rada  występuje  z  opiniami  i  wnioskami  dotyczącymi wszystkich spraw  szkoły. 
 
Prezydium  Rady  Rodziców  rozstrzyga  bieżące  problemy  wychowawcze i opiekuńcze. 
 
Rodzice  uczniów spotykają się  z  wychowawcami, nauczycielami i dyrektorem szkoły  dwa  razy w roku, a  dodatkowo co najmniej 3 razy - z  wychowawcami. 
 
Wychowawcy  ustalają  godziny  przyjęć  rodziców w celu  bieżących  kontaktów wychowawczych. 
 
Rodzice uczniów  są  przyjmowanie codziennie  przez  dyrektora  szkoły. 
 
Rodzice  aktywnie  uczestniczą  w  życiu  szkoły,  we  wszystkich  formach  życia  kulturalnego,  decydują  o  imprezach  klasowych, wycieczkach, biwakach itp. 
 
Rodzice  uczniów  są  informowania  przez  każdego  nauczyciela  przedmiotu  o  wymaganiach  programowych  na  poszczególne  oceny. 
 
Wychowawca klasy  zobowiązany  do  zapoznania  rodziców  z  kryteriami  wystawiania  oceny  z  zachowania.  
Rodzice  mają  prawo  wzglądu  w  prace  pisemne  swoich  dzieci. 
 
Wewnątrzszkolny  system  oceniania  powinien  być  przedstawiony  wszystkim  rodzicom. 
 
 
 
 
KODEKS  UCZNIA 
 
 
ROZDZIAŁ  I  -  prawa  i  obowiązki  ucznia 
 
 
Uczeń  ma  prawo: 
 
1.	reprezentować  szkołę  w  konkursach, przeglądach, zawodach i innych   
            imprezach, 
2.	przejawiać własną  aktywność  w  zdobywaniu  wiedzy  i  umiejętności, 
3.	wyrażać  własne opinie  i  wątpliwości  dotyczące treści  nauczania, 
4.	przedstawiać swoje problemy pracownikom pedagogicznym szkoły, 
5.	szanować  godność własną  w  sprawach  osobistych, rodzinnych  i  ko- 
            leżeńskich, 
6.	korzystać z pełnego  wypoczynku w  czasie  przerwy  międzylekcyjnej, 
7.	jawnie  wyrażać  opinie  dotyczące  życia  szkoły,  nie  uwłaczając  ni 
            czyjej  godności, 
8.	do pełnego odpoczynku w czasie  ferii, wakacji i przerwy świątecznej,             
9.	do  opieki  socjalnej  na  zasadach  określonych  odrębnymi  przepisami 
10.	do jawnej i na bieżąco przeprowadzonej  oceny  stanu  wiedzy  i  umie- 
            jętności, 
11.	do oceny z zachowania - zgodnej z wewnętrznym systemem oceniania, 
12.	po  powrocie  z  wycieczki klasowej  oraz  co  najmniej  3  dniach  wol- 
            nych  od  nauki  do  zwolnienia  ze  sprawdzianów i odpytywania, 
13.	zostać  powiadomionym  z 4 - dniowym  wyprzedzeniem o  terminie  
           sprawdzianu  obejmującego  materiał  powyżej  3 godzin lekcyjnych ( z   
           wyłączeniem  dyktand), 
14.	do pisania 2 sprawdzianów w  tygodniu, 
15.	otrzymać dodatkową pomoc nauczyciela, gdy nie jest w stanie  poradzić 
            sobie z opanowaniem materiału, 
16.	rozstrzygać sporne sprawy dotyczące obowiązków ucznia w  obecności  
           2 przedstawicieli samorządu szkolnego  i  rodzica, 
17.	zdawać egzamin sprawdzający  zgodnie z  zasadami przewidzianymi w   
           odrębnych  przepisach, 
18.	do  2  braków pracy domowej  i  jednego  nie  przygotowania do odpowiedzi w semestrze. 
 
                  
 
Uczeń  ma  obowiązek: 
 
1.	wykorzystywać w pełni czas przeznaczony  na  naukę, 
2.	systematycznie przygotowuje się do zajęć szkolnych, 
3.	być  przygotowanym do  odpowiedzi ustnej lub pisemnej z 3  ostatnich  lekcji, 
4.	rozszerzać swoją wiedzę i umiejętności, 
5.	okazywać szacunek nauczycielom oraz pozostałym pracownikom szkoły, 
6.	postępować zgodnie z dobrem społeczności szkolnej, 
7.	zachowywać się w szkole godnie i kulturalnie, 
8.	dbać  o  schludny  wygląd  zewnętrzny, 
9.	przestrzegać  zaleceń  nauczyciela, wychowawcy, 
10.	przestrzegać zasad współżycia społecznego, a w szczególności: 
-	przeciwstawiać się  przejawom brutalności  i  wulgarności, 
-	szanować poglądy  i  przekonania  innych  ludzi, 
11.	dbać  o  zdrowie  i  bezpieczeństwo  własne i kolegów, 
12.	nie  stosowania wszelkich  używek ( nikotyna , alkohol, narkotyki), 
13.	troszczyć się  o  mienie szkoły i jej estetyczny  wygląd, 
 
 
 
ROZDZIAŁ II  -  NAGRODY  I  KARY 
 
1.	 Społeczność  szkolna  nagradza  ucznia  za: 
a)	rzetelną  naukę  - średnia ocen  co najmniej 4,75  
b)	prace  społeczną, 
c)	wzorową  postawę, 
d)	inne wybitne  osiągnięcia, 
e)	100%  frekwencję. 
 
2.	Rodzaje  nagród: 
a)	świadectwo z biało-czerwonym  paskiem. 
b)	nagrody książkowe i rzeczowe, 
c)	imienny  dyplom, 
d)	wyróżnienia na apelu szkolnym, 
e)	wpis  do  kroniki szkolnej, 
 
3.	Uczeń podlega  karze za  nieprzestrzeganie  regulaminu . 
 
               4.   Rodzaje  kar: 
a)	upomnienie  wychowawcy  na  forum  klasy, 
b)	upomnienie  dyrektora szkoły, 
c)	nagana udzielona na apelu szkolnym, 
d)	wykluczenie z uczestnictwa w imprezach szkolnych, wycieczkach, 
e)	przeniesienie do innej klasy. 
 
  
 
ROZDZIAŁ  III  -  POSTANOWIENIA  KOŃCOWE 
 
 
1.	Sprawy  sporne  wymagające  współdziałania  z  dyrektorem, rada pedagogiczną , wychowawcami klas, nauczycielami, Samorządem Szkolnym, Radą Rodziców  powinny  być  rozpatrywane  przy  udziale  wszystkich stron zainteresowanych. 
2.	Uczniowie,  którzy  występują  w  obronie  praw  uczniowskich  nie  mogą  być  z  tego  powodu  negatywnie  oceniani. 
3.	Dyrektor  szkoły  organizuje  co  najmniej  jedno spotkanie  raz w roku  z  samorządem w  celu  wymiany  opinii, uwag,  spostrzeżeń  dotyczących  życia szkoły.  Samorząd  Uczniowski  może wnieść  o  zwołanie  dodatkowego  spotkania. 
4.	Wszelkie zmiany  mogą być wprowadzone do regulaminu po  przedyskutowaniu z samorządem szkolnym  i  zatwierdzeniu przez Rade pedagogiczną. 
 
 
    Dokonano  poprawek i  zatwierdzono w/w  Kodeks Ucznia  12-02-2001 r. 
 
 
 
 
  Data wprowadzenia: 2003-11-15 1213 Data upublicznienia: 2003-11-15 Art. czytany: 13860 razy
  
 |  
 
 |