Rada Rodziców
W skład Rady Rodziców przy Szkole Podstawowej
w Judzikach wchodzą:
1. Wioletta Dąbrowska - przewodnicząca
2. Katarzyna Stypułkowska- sekretarz
3. Halina Skrzypiec - skarbnik
REGULAMIN
RADY RODZICÓW PRZY SZKOLE PODSTAWOWEJ W JUDZIKACH
Rada rodziców współdziała z nauczycielami i rodzicami, w celu jednolitego oddziaływania na dzieci i młodzieży przez rodzinę i szkołę w procesie nauczania, opieki i wychowania.
Współdziałanie rodziców i nauczycieli powinno sprzyjać podnoszeniu kultury pedagogicznej i prawidłowemu realizowaniu funkcji wychowawczej przez rodzinę, która dzięki naturalnej więzi uczuciowej najwcześniej kształtuje postawy dziecka, jego system wartości i przekonań, ambicje i dążenia oraz daje pierwszą wiedzę o życiu i świecie.
Udział rodziców w życiu szkoły powinien przyczyniać się do ciągłego podnoszenia poziomu nauczania, rozwiązywania problemów wychowawczych i zaspakajania potrzeb opiekuńczych dzieci i młodzieży – do angażowania środowiska społecznego w udzielaniu wydatnej pomocy szkole.
I . Postanowienia ogólne
§ 1. Regulamin określa cele, zadania i organizację Rady Rodziców w Szkole Podstawowej w Judzikach.
II . Cele i zadania Rady Rodziców
§ 2. Rada Rodziców jest organizacją wewnątrzszkolną mającą na celu:
1. Zapewnienie współpracy rodziców ze szkołą w doskonaleniu organizacji nauczania oraz pracy wychowawczej i opiekuńczej w szkole i środowisku.
2. Przedstawianie nauczycielom, władzom szkolnym i oświatowym opinii rodziców (opiekunów) we wszystkich istotnych sprawach szkoły.
3. Współdziałanie z dyrektorem szkoły i radą pedagogiczną w zaznajamianiu ogółu rodziców uczniów z programem wychowania i opieki, organizacją nauczania oraz wynikającymi z nich zadaniami dla szkoły i rodziców.
4. upowszechnianie wśród rodziców – przy współpracy z organami oświatowymi i społecznymi – wiedzy o wychowaniu i funkcjach opiekuńczo-wychowawczych rodziny.
5. Pozyskiwanie rodziców do czynnego udziału w realizacji programu nauczania, wychowania i opieki oraz udzielanie pomocy materialnej w tym zakresie.
§ 3. Podstawowe zadania wynikają z celów określonych w § 2 ust.1-5 regulaminu.
Do zadań tych należy:
1. Współudział w realizacji zadań ogólnoszkolnych, a w szczególności:
- organizowanie rodziców i środowiska społecznego do realizacji programu wychowawczego szkoły,
- popularyzowanie wiedzy o wychowaniu w placówkach oświatowych i w rodzinie,
- dokonywanie wspólnie z samorządem mieszkańców analizy wychowawczych i oświatowych potrzeb środowiska,
- pomoc dyrektorowi i radzie pedagogicznej w opracowaniu programu rozwoju szkoły,
- organizowanie prac społecznie użytecznych rodziców i środowiska społecznego na rzecz szkoły,
- działanie wspólnie z zakładami pracy i instytucjami współpracującymi ze szkołą, na rzecz stałej poprawy warunków pracy i wypoczynku uczniów i nauczycieli,
- podejmowanie prac służących zwiększaniu funduszy szkolnych,
- organizowanie wymiany doświadczeń wychowawczych między rodzicami.
2. Współpraca z dyrektorem szkoły, nauczycielami w podnoszeniu poziomu nauczania, a w szczególności:
- występowanie do dyrektora szkoły z wnioskiem o dokonanie oceny pracy nauczyciela,
- współdziałanie z dyrektorem szkoły i środowiskiem społecznym dla zapewnienia pełnej realizacji obowiązku szkolnego przez wszystkich uczniów,
- dokonywanie, wspólnie z wychowawcami klas oraz z innymi nauczycielami, analizy i oceny zainteresowań i postaw uczniów,
- współudział w organizowaniu zajęć wyrównawczych dla uczniów mających trudności w nauce lub zaległości w opanowaniu materiału programowego,
- udzielanie pomocy w organizowaniu pracy uczniowskich kół zainteresowań oraz otaczanie opieką uczniów szczególnie zdolnych,
- organizowanie udziału rodziców mających odpowiednie przygotowanie, na wniosek nauczyciela, w realizacji wybranych tematów przewidzianych programem nauczania,
- zapoznanie rodziców z czynnikami właściwego wyboru przez młodzież zawodu i kierunku kształcenia,
- wzbogacanie wyposażenia szkoły.
3. Wspólpraca w rozszerzeniu i pogłębianiu oddziaływań wychowawczych szkoły i rodziny, a w szczególności:
- dokonywanie oceny sytuacji wychowawczej w środowisku pozaszkolnym,
- informowanie rodziców o organizacji czasu wolnego uczniów po zajęciach lekcyjnych, na terenie szkoły i środowiska zamieszkania,
- współudział w organizowaniu zajęć pozalekcyjnych rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów,
- udzielanie pomocy wychowawczej i materialnej samorządowi szkolnemu,
- branie udziału w organizowaniu działalności kulturalnej, artystycznej, turystycznej i sportowej uczniów,
- organizowanie wspólnie z nauczycielami i instytucjami współdziałającymi ze szkołą prac społecznie użytecznych uczniów,
- organizowanie udziału członków Rady Rodziców, na wniosek wychowawców, w omawianiu istotnych problemów wychowawczych w czasie godzin do dyspozycji wychowawców klas,
- zapobieganie zjawiskom niedostosowania społecznego uczniów poprzez zapewnienie pomocy rodzinom niewydolnym w pełnieniu obowiązków opiekuńczych i wychowawczych,
- rozwijanie przy pomocy nauczycieli i innych specjalistów, poradnictwa wychowawczego dla rodziców,
- wzbogacanie ceremoniału i zwyczajów szkolnych zgodnie z tradycją środowiska i regionu.
4. Współudział w realizacji zadań opiekuńczych szkoły, a w szczególności:
- udział w dokonywaniu analizy potrzeb uczniów w zakresie opieki,
- pomaganie szkole w organizowaniu uczniom wypoczynku w czasie ferii szkolnych i w dniach wolnych od zajęć,
- udział w działalności szkoły na rzecz ochrony zdrowia uczniów, podnoszenia poziomu higieny, utrzymania ładu i porządku,
- udzielenie pomocy w organizowaniu żywienia i dożywiania uczniów,
- współudział w przyznawaniu uczniom stypendiów i innych form pomocy materialnej.
III . Skład i struktura Rady Rodziców.
§ 4. 1. Podstawowe ogniwo stanowi rada klasowa rodziców, w skład której wchodzą 3 osoby.
2. Rada klasowa rodziców wybierana jest przez ogólne zebranie rodziców uczniów danej klasy.
3. Wychowawca klasy wchodzi z urzędu w skład rady klasowej rodziców.
4. Ogólne zebranie rodziców uczniów danej klasy wybiera spośród członków rady klasowej jej przewodniczącego.
§ 5. 1. Rada Rodziców składa się z 9 osób wybranych w formie głosowania jawnego na ogólnym zebraniu rodziców. W skład wchodzi dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego członek rady pedagogicznej.
2. W skład mogą wchodzić ponadto inne osoby.
§ 6. 1. Działalnością kieruje przewodniczący wspólnie z wiceprzewodniczącym, sekretarzem oraz skarbnikiem.
2. Osoby wymienione w § 6 ust. 1 wybierane są do pełnienia swych funkcji, na pierwszym ogólnym zebraniu rodziców po zakończeniu kadencji.
§ 7. 1. Rada Rodziców wyłania ze swojego składu prezydium.
2. W skład prezydium wchodzą z urzędu: przewodniczący, wiceprzewodniczący, sekretarz, skarbnik, dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego członek rady pedagogicznej.
3. Do prezydium mogą zostać wybrane osoby spośród członków rady rodziców.
§ 8. W szkole podstawowej może być utworzona jedna Rada Rodziców.
§ 9. Członkowie Rady Rodziców pełnią swoje funkcje społeczne.
IV. Organizacja pracy i zadania poszczególnych ogniw.
§ 10. Zadaniem rady klasowej rodziców jest przede wszystkim realizacja celów regulaminowych na terenie klasy, a w szczególności:
- dostosowanie zadań zawartych w § 3 do konkretnych potrzeb klasy wyrażanych przez rodziców, uczniów i nauczycieli,
- współdziałanie ze wszystkimi rodzicami i włączanie ich do realizacji swego planu pracy,
- współdziałanie z przewodniczącymi i prezydium w celu realizacji zadań o charakterze ogółnoszkolnym,
- zwoływanie, z własnej inicjatywy lub na wniosek wychowawcy klasy, zebrań rodziców w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku,
- składanie ustnych sprawozdań ze swej działalności przed rodzicami uczniów klasy.
§ 11. Zadaniem przewodniczącego jest kierowanie całokształtem prac, a w szczególności:
- dostosowanie do konkretnych potrzeb szkoły zadań zawartych w § 3,
- opracowanie wspólnie ze skarbnikiem projektu planu działalności wraz z planem finansowym na dany rok szkolny oraz zadań wynikających z planu rozwoju szkoły i przedstawienie go do zatwierdzenia Radzie Rodziców oraz odczytanie na zebraniu ogólnym rodziców,
- dokonanie podziału zadań i obowiązków między członków,
- współdziałanie ze wszystkimi członkami, włączanie ich do realizacji planu pracy,
- zwoływanie i prowadzenie zebrań Rady Rodziców oraz prezydium,
- kierowanie wraz ze skarbnikiem działalnością finansowo-gospodarczą,
- przekazywanie opinii i postulatów wobec dyrektora szkoły i rady pedagogicznej, reprezentowanie rady rodziców na zewnątrz.
§ 12. Zadaniem sekretarza jest zapewnienie właściwej organizacji pracy, a w szczególności:
- prowadzenie korespondencji i dokumentacji.
§ 13. Zadaniem skarbnika jest prowadzenie księgi dochodów i wydatków Rady Rodziców.
§ 14. Zadaniem Rady Rodziców jest bieżące kierowanie pracą a w szczególności:
- koordynowanie działalności rad klasowych rodziców,
- zatwierdzanie harmonogramu realizacji planu pracy,
- decydowanie o działalności finansowo-gospodarczej,
- odbywanie zebrań, zwoływanych przez przewodniczącego lub na wniosek dyrektora szkoły, w miarę potrzeby,
- składanie ustnych okresowych sprawozdań z działalności przed zebraniem rodziców.
V. Zasady działalności finansowo-gospodarczej.
§ 15. Rada Rodziców prowadzi działalność finansową w oparciu o przepisy o rachunkowości.
§ 16. 1. Fundusze powstają z dochodów osiąganych z własnej działalności statutowej, składek rodziców, z dobrowolnych wpłat osób prawnych i fizycznych.
2. Wysokość minimalnej dobrowolnej rocznej składki rodziców ustala się większością 2/3 głosów na ogólnym zebraniu rodziców. Rodzice mogą zdeklarować, równoważne minimalnej rocznej składce, świadczenia w naturze lub robociźnie.
3. Rodzice mogą indywidualnie zdeklarować wyższą składkę od określonej w ust. 2
4. Rada klasowa, na wniosek wychowawcy klasy, może w szczególnie uzasadnionych przypadkach zwolnić określonych rodziców z wnoszenia części lub całości składki.
5. Rodzice wpłacają składkę – według swego uznania i możliwości.
6. Środki pieniężne Rady Rodziców są gromadzone i przechowywane na rachunkach bankowych.
§ 17. Fundusze mogą być użytkowane na działalność określoną w § 3 ust. 1-4.
VI. Postanowienia końcowe.
§ 18. 1. Działalność Rady Rodziców powinna być zgodna z obowiązującym prawem.
2. Uchwały zapadają z wyjątkiem § 20 ust. 2 zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności przynajmniej połowy uprawnionych.
3. Jeżeli uchwały i inne decyzje są sprzeczne z obowiązującym prawem lub interesem szkoły – dyrektor szkoły zawiesza ich wykonanie.
§ 19. 1. Kadencja Rady Rodziców trwa 2 lata.
2. Członkowie nie wywiązujący się z nałożonych obowiązków mogą być odwołani przed upływem kadencji przez ogólne zebranie rodziców.
3. Na miejsce odwołanych lub ustępujących członków wybiera się nowych.
4. Ustępująca Rada Rodziców działa do chwili i ukonstytuowania się nowej, co powinno nastąpić nie później niż po trzech tygodniach od rozpoczęcia roku szkolnego.
5. Wszelkie zmiany w regulaminie podejmowane są przez Radę Rodziców w formie aneksu.
6. Regulamin wchodzi w życie z dniem 01.09.2017 r.
Data wprowadzenia: 2004-11-26 1131 Data upublicznienia: 2004-11-26 Art. czytany: 4887 razy
|
|