| 
 | 
| 
 |  
| 
 |  
| 
 |  
| 
AKTUALNOŚCI
 |  
| 
 |  
WYMIANA I UNIEWAŻNIANIE DOWODÓW OSOBISTYCH
  Nowe zasady od stycznia br.
  WYMIANA I UNIEWAŻNIANIE DOWODÓW OSOBISTYCH 
 
Zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.Nr 195, poz. 1198), od dnia 1 stycznia 2009 r. obowiązują nowe zasady dotyczące obowiązku wymiany oraz unieważniania dowodów osobistych. 
 
Art. 40 ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych w nowym brzmieniu nakłada na posiadacza dowodu osobistego obowiązek jego wymiany w przypadku:    
•	zmiany danych zamieszczonych w dowodzie – w terminie 14 dni od dnia doręczenia dokumentu potwierdzającego zmianę danych ( w przypadku osób przebywających za granicą termin ten wynosi 3 miesiące ); 
•	uszkodzenia dowodu osobistego lub zaistnienia innej okoliczności utrudniającej   ustalenie tożsamości osoby – niezwłocznie; 
•	upływ terminu ważności dowodu osobistego – nie później niż na 30 dni przed upływem tego terminu. 
 
Ponadto nowe przepisy ustawy przewidują unieważnienie dowodu osobistego przez organ, który go wydał ( wójta, burmistrza, prezydenta miasta ): 
•	z dniem zawiadomienia o utracie dokumentu, jego zniszczeniu lub z dniem przekazania przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego; 
•	z dniem utraty obywatelstwa polskiego przez posiadacz dowodu; 
•	z dniem zgonu posiadacza dowodu; 
•	z dniem odbioru dowodu osobistego wydanego w miejsce poprzedniego; 
•	poprzedniego dniem upływu terminu ważności dowodu osobistego; 
•	po upływie 3 miesięcy od dnia zmiany danych, które zamieszcza się w dowodzie w razie nie złożenia przez posiadacza dowodu osobistego wniosku o jego wymianę ( w przypadku osób przebywających za granicą termin ten wynosi 4 miesiące ). 
 
 
Osoby posiadające nieważne dowody osobiste będą miały trudności z załatwieniem sprawy w urzędach, sądach czy bankach. Bez ważnego dowodu tożsamości nie będzie można przekroczyć granicy ani zawrzeć małżeństwa w urzędzie stanu cywilnego. 
 
Za brak ważnego dokumentu obowiązują sankcje: kara ograniczenia wolności do 1 miesiąca albo kara grzywny ( do 5000 zł). 
     
 
  Data wprowadzenia: 2009-01-27 1401 Data upublicznienia: 2009-01-27 Art. czytany: 5747 razy
  
 |  
 
 |  
 Wiadomość wprowadził: Alicja Mieszuk
 |  
| 
Rejestr zmian: 
 |  
2010-09-08 1. Typ zdarzenia: wyjęcie wiadomości z archiwum - Zmienił: Tomasz Bellon 2. Typ zdarzenia: przeniesienie wiadomości do archiwum - Zmienił: Tomasz Bellon
  2009-01-27 3. Typ zdarzenia: nowa wiadomość - Zmienił: Alicja Mieszuk 
 |  
 
 |  
| 
 |  
 
 | 
 
 |  
| 
 |  
Urząd Miejski  w Olecku 
19-400 OLECKO 
Plac Wolności 1 
Plac Wolności 3 
tel.+87 520 21 68 
FAX +87 520 25 58
  
POI - Punkt Obsługi Interesanta 
tel.+87 520 20 67
  
Adres e-puap:  /c6tc9p6k8p/SkrytkaESP
 
  
Godziny urzędowania: 
poniedziałek 8.00 - 16.00, wtorek - piątek 7:30 do 15:30
  
Konto bankowe (podatki, odpady komunalne):  PKO BP SA NR: 57 1020 4724 0000 3702 0007 6117   
 
  Urząd Miejski w Olecku
  
  Starostwo Powiatowe  w Olecku
  
 
  
Administrator BIP: 
Wojciech Wiktorzak  
Urząd Miejski w Olecku 
Plac Wolności 3 
tel:87-520 09 69 
fax:87-520 25 58 
e-mail: [email protected]
  
 
 
  
 
 
  
  
  
 
  
 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
Admin 
 |  
| 
 |  
 
 |