SZKOLNY ZESTAW PROGRAMÓWDLA I ETAPU EDUKACYJNEGO
Program wczesnoszkolnej zintegrowanej edukacji: XXI wiekuKl. I - III
Program wczesnoszkolnej zintegrowanej edukacji: XXI wiekuKl. I - III
Program wczesnoszkolnej zintegrowanej edukacji: XXI wiekuKl. I - III
„ Moja szkoła”. Program zintegrowanej edukacji w kl. I - III
„ Moja szkoła”. Program zintegrowanej edukacji w kl. I - III
SZKOLNY ZESTAW PROGRAMÓW DLA II ETAPU EDUKACYJNEGO
Ramowy program katechetyczny dla kl. „0” – V „Obdarowani przez Boga”Ramowy program katechetyczny dla kl. „0” – VI SP „W drodze do miłości Ojca”, red. Ks. T. Śmiecka
Program nauczania j. polskiego „Słowa jak klucz”
Program nauczania j. rosyjskiego „W szkole”
Program nauczania j. angielskiego w SP
Program nauczania historii i społeczeństwa w szkole podstawowej
Program bloku „Przyroda” dla kl. IV – VI SP
Program „ Przyroda” dla kl. IV –VI SP – pod red. M. Kłyś,E. Sulejczak
Program nauczania matematyki „Od Pitagorasa do Euklidesa”
Program nauczania techniki
Program nauczania informatyki w SP
Program nauczania przedmiotu blokowego – „Sztuka”(muzyka)
Program nauczania przedmiotu blokowego – „Sztuka”(plastyka)
Autorski program wych. fiz.
PROGRAMY REALIZOWANE W RAMACH SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
Szukamy sprzymierzeńców...
Program zajęć profilaktyczno - wychowawczych
dla uczniów kl. IV - VI
Autor programu
mgr Teresa Uździło
Gąski 2006
I. WPROWADZENIE
„Kiedy rozpoczyna się przygoda życia, wszystkie dzieci są ciekawe świata, kochające siebie, żądne przygód, spontaniczne, wyjątkowe, pełne zachwytu i miłości. Myślą samodziel-nie i oryginalnie, korzystając z podpowiedzi pochodzących z własnego wnętrza. Są skłonne próbować niemal wszystkiego, poznawać nowych ludzi i badać to, co nieznane. Nie boją się niepowodzeń, a gdy coś im się nie udaje, szybko ponowienie zbierają siły i zaczynają od po-czątku.”
„O sztuce dziecięcej radości”
Richard Carlson
Nasze zadanie jako nauczycieli jest jednoznaczne, choć często trudne do realizacji: zapobiec zagubieniu tego wrodzonego poczucia szczęścia. Do działań tych zamierzam rów-nież włączyć rodziców, zapraszając ich na zajęcia czy też organizując im spotkania w celu przybliżenia określonej wyżej problematyki, także przez specjalistów – na przykład przez psychologa szkolnego.
Efektem takiego zespołu czynności będzie wzmocnienie następujących czynników chroniących dziecko: silniejsza więź emocjonalna z rodzicami, zainteresowanie nauką szkolną, poszanowanie praw, norm, wartości i autorytetów społecznych oraz poczucie odpowiedzialności za swoje czyny, a więc pozytywne zaistnienie w grupie rówieśniczej.
II. CELE
CELE OGÓLNE
- diagnoza funkcjonowania dziecka w szkole: jego niepowodzeń w zachowaniu oraz trudno-ści w procesie nabywania wiedzy, a także określenie jego zainteresowań i uzdolnień
- wspomaganie prawidłowego rozwoju i kształtowanie osobowości;
- przygotowanie do życia w społeczeństwie.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- podniesienie poczucia własnej wartości i szacunku dla siebie i innych;
- kształtowanie postawy odpowiedzialności za swoje błędy oraz dobrą atmosferę w rodzinie i w szkole;
- kształcenie umiejętności panowania nad swoimi emocjami;
- rozwój i pielęgnowanie kontaktów międzyludzkich, w tym skutecznej komunikacji, kole-żeństwa, przyjaźni;
- uczenie samodzielności w życiu;
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami dydaktycznymi i wycho-wawczymi, poszukiwanie sposobów ich rozwiązania;
- ukierunkowanie i pogłębienie zainteresowań;
- rozwój uzdolnień;
- udzielenie wsparcia rodzinom w zakresie rozwiązywania problemów dotyczących ich dzieCI.
III. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
FORMY PRACY:
a) zajęcia w kręgu;
b) praca w grupach zainteresowań;
c) praca indywidualna;
d) zbiorowa jednolita;
e) gry i zabawy.
METODY PRACY:
a) podające – pogadanka, opowiadanie, opis, objaśnienie, wyjaśnienie;
b) problemowe – aktywizujące – inscenizacje, gry dydaktyczne, dyskusje dydaktyczne (bu-rza mózgów, gwiazda skojarzeń...);
c) eksponujące – pokaz połączony z przeżyciem, psychodramy;
d) praktyczne – pokaz z objaśnieniem, pokaz z instruktażem (instruowaniem).
IV. OSIĄGNIĘCIA UCZESTNIKÓW PROGAMU (EFEKTY DZIAŁAŃ)
1. Wzmocnienie poczucia własnej wartości:
a) wyraża własną opinię;
b) broni własnych poglądów;
c) dyskutuje zgodnie z zasadami;
d) współpracuje w grupie.
2. Uświadomienie potrzeby właściwego przygotowania do życia w społeczeństwie:
a) nawiązuje właściwe kontakty z rówieśnikami;
b) nazywa swoje emocje;
c) odpowiada za swoje czyny;
d) jest asertywny;
e) dokonuje zdrowych wyborów życiowych.
3. Ukształtowanie pozytywnego stosunku do obowiązków szkolnych:
a) zna sposoby pokonania zaistniałych trudności w nauce;
b) nazywa swoje zainteresowania;
c) wie jak je rozwinąć, pogłębić.
V. TREŚCI PROGRAMOWE
1. Moje mocne i słabe strony:
a) z czego jestem dumny,
b) z czym sobie nie radzę,
c) skąd oczekuję pomocy,
d) jak zachowam się w nowym środowisku?
- głębsze poznanie grupy;
- zachęcenie do wspólnych rozwiązań;
- ośmielenie do nawiązy-wania kontaktów;
- kształcenie umiejętności prospołecznych takich jak: umiejętność słucha-nia, prowadzenia rozmo-wy, przekonywania in-nych, proszenia o pomoc.
Uczeń:
- zna cele zajęć;
- podaje swoje propo-zycje działań;
- określa swoje moż-liwości;
- nazywa swoje zain-teresowania;
- umie mądrze za-adoptować się w nowym środowisku.
a) rozmowy w kręgu;
b) zabawy integrujące grupę;
c) praca w grupach zainteresowań;
d) inscenizacje, scenki rodzajowe.
2. Wrogowie i sojusznicy naszych sukcesów:
a) przedstawiciele społeczeństwa;
b) środki masowego przekazu, informacji;
c) cechy charakteru, przyzwyczajenia...
a) silna więź emocjonalna z rodziną;
b) zainteresowanie nauką szkolną;
c) poszanowanie praw, norm, wartości i autorytetów społecznych;
d) pochwała asertywności.
- uświadomienie uczniom roli w ich życiu różnych osób;
- uwrażliwienie na uzależnienia od niektórych przedmiotów: telefonu, radia, telewizji, komputera, książek;
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie z presją rówieśniczą.
Uczeń:
- umie docenić obec-ność różnych osób w swoim życiu;
- potrafi określić wady i zalety popularnych środków audiowizu-alnych w codzien-nym życiu;
- zna różne sposoby asertywnego odma-wiania;
- odpiera presję (rówieśników, starszych kolegów...)
a) pokaz;
b) praktyczne działa-nie;
c) praca grupowa zróżnicowana;
d) psychodramy, in-scenizacje...;
e) gromadzenie materiałów na temat pozytywnego i negatywnego znaczenia w naszym życiu telewizji, komputera, telefonu komórkowego...
Omówienie tego zagadnienia na spotkaniu z rodzicami.
3. Rozsądne gospodarowanie czasem i związane z nim obliczenia:
a) planowanie codziennych zajęć;
b) plany długoterminowe wynikające z kalendarza oraz cyklicz-nych zmian w przyrodzie. a) silna więź emocjo-nalna z rodziną;
b) zainteresowanie nauką szkolną;
c) poszanowanie praw, norm, wartości i autorytetów społecznych;
d) regularne praktyki religijne.
- kształtowanie umiejętności liczenia czasu;
- rozwijanie kreatywnego myślenia podczas rozplanowywania czasu;
- przestrzeganie zasad zdrowego stylu życia (hi-gieny odpoczynku) podczas przygotowania rozkładu dnia;
- kształtowanie wrażliwości na potrzeby innych;
- tworzenie atmosfery spokoju i radości.
Uczeń:
- umie rozsądnie zaplanować czynności w ciągu dnia;
- potrafi bezbłędnie dokonać obliczenia czasu;
- akceptuje uczucia i poglądy innych osób;
- rozwiązuje różne problemy z wyeliminowaniem zacho-wań opartych na agresji i przemocy;
- stosuje sposoby zdrowego spędzania wolnego czasu.
a) praca grupowa zróżnicowana;
b) praca indywidualna;
c) prezentacja wyko-nanych prac. Omówienie tego zagadnienia na spotkaniu z rodzi-cami.
VI. EWALUACJA
ARKUSZ OBSERWACJI UCZESTNIKÓW ZAJĘĆ – systematyczne gromadzenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Czy uczestnicy potrafią nazwać swoje uczucia, emocje, być odpowiedzialnym za swoje postępowanie?
2. Czy zachowują się asertywnie?
3. Czy potrafią pracować w zespole?
4. Czy i w jaki sposób pokonując trudności w nauce i zachowaniu?
5. Czy rozwijają swoje zainteresowania i uzdolnienia?
VII. LITERATURA
1. James C. Dobson – Dr Dobson zmęczonym rodzicom czyli o tym, jak radzić sobie z tru-dami wychowania dzieci
2. Josh Mc Dowell Dick Day – Jak być bohaterem dla swoich dzieci
3. Wojciech Dziabaszewski – Zielone zadania
4. Halina Filipczuk – Rodzice i dzieci w młodszym wieku szkolnym
5. Adam Kalinowski – Mamo, tato – bawcie się z nami!
6. Mieczysław Łabocki – Trudności wychowawcze w szkole (Zapobieganie i przeciwdziała-nie)
7. Marek Pisarski – Matematyka dla naszych dzieci
8. Wojciech Pomykało (red.) – Vademecum dla rodziców dzieci od lat 6 do 10
9. Wiesława Śliwerska, Bogusław Śliwerski – Edukacja w wolności
„Sukces jest wynikiem
właściwej decyzji”
Eurypides
Wspólnie do sukcesów...
Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych
dla uczniów kl. I - III
Autor programu
mgr Teresa Uździło
I. WPROWADZENIE
„Wtedy się prawdziwe daje, kiedy ten, kto daje, jest tak samo szczęśliwy jak ten, kto otrzymuje i kiedy zaciera się granica między dawaniem a otrzymywaniem.”
Pragnę, aby sens tego motta był wynikiem mojego każdorazowego spotkania z grupą uczniów z klas I - III, którzy bardzo chętnie przychodzą do szkoły, ponieważ tutaj, w grupie swoich rówieśników i nauczycieli mogą zaspokoić większość swoich potrzeb rozwojowych.
Moim podstawowym zadaniem będzie więc kształcenie u tych uczniów umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów i konfliktów, właściwej komunikacji w grupie rówieśniczej i z osobami dorosłymi, pomoc w nauce oraz rozwijaniu zainteresowań i uzdol-nień - szczególnie matematycznych.
Do działań tych zamierzam również włączyć rodziców, zapraszając ich na zajęcia czy też organizując im spotkania w celu przybliżenia określonej wyżej problematyki, także przez specjalistów – na przykład przez psychologa szkolnego.
Efektem takiego zespołu czynności będzie wzmocnienie następujących czynników chroniących dziecko: silniejsza więź emocjonalna z rodzicami, zainteresowanie nauką szkolną, poszanowanie praw, norm, wartości i autorytetów społecznych oraz poczucie odpowiedzialności za swoje czyny, a więc pozytywne zaistnienie w grupie rówieśniczej.
II. CELE
CELE OGÓLNE
- diagnoza funkcjonowania dziecka w szkole: jego niepowodzeń w zachowaniu oraz trudno-ści w procesie nabywania wiedzy, a także określenie jego zainteresowań i uzdolnień
- wspomaganie prawidłowego rozwoju i kształtowanie osobowości;
- przygotowanie do życia w społeczeństwie.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- podniesienie poczucia własnej wartości i szacunku dla siebie i innych;
- kształtowanie postawy odpowiedzialności za swoje błędy oraz dobrą atmosferę w rodzinie i w szkole;
- kształcenie umiejętności panowania nad swoimi emocjami;
- rozwój i pielęgnowanie kontaktów międzyludzkich, w tym skutecznej komunikacji, kole-żeństwa, przyjaźni;
- uczenie samodzielności w życiu;
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami dydaktycznymi i wycho-wawczymi, poszukiwanie sposobów ich rozwiązania;
- ukierunkowanie i pogłębienie zainteresowań;
- rozwój uzdolnień;
- udzielenie wsparcia rodzinom w zakresie rozwiązywania problemów dotyczących ich dzie-ci.
III. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
Zajęcia te zostały podzielone na 5 bloków tematycznych:
I. Moje mocne i słabe strony.
II. Wrogowie i sojusznicy naszych sukcesów.
III. Rozsądne gospodarowanie czasem.
IV. Mądre dysponowanie pieniędzmi.
V. Na ratunek przyrodzie i społeczeństwu – rozrywki umysłowe.
Tematy szczegółowe, z zakresu I, II, III, IV bloku, realizowane będą przemiennie z tema-tami z bloku V, z wykorzystaniem następujących form i metod pracy:
FORMY PRACY:
a) zajęcia w kręgu;
b) praca w grupach zainteresowań;
c) praca indywidualna;
d) zbiorowa jednolita;
e) gry i zabawy.
METODY PRACY:
a) podające – pogadanka, opowiadanie, opis, objaśnienie, wyjaśnienie;
b) problemowe – aktywizujące – inscenizacje, gry dydaktyczne, dyskusje dydaktyczne (bu-rza mózgów, gwiazda skojarzeń...);
c) eksponujące – pokaz połączony z przeżyciem, psychodramy;
d) praktyczne – pokaz z objaśnieniem, pokaz z instruktażem (instruowaniem).
IV. OSIĄGNIECIA UCZESTNIKÓW PROGAMU (EFEKTY DZIAŁAŃ)
1. Wzmocnienie poczucia własnej wartości:
a) wyraża własną opinię;
b) broni własnych poglądów;
c) dyskutuje zgodnie z zasadami;
d) współpracuje w grupie.
2. Uświadomienie potrzeby właściwego przygotowania do życia w społeczeństwie:
a) nawiązuje właściwe kontakty z rówieśnikami;
b) nazywa swoje emocje;
c) odpowiada za swoje czyny;
d) jest asertywny;
e) dokonuje zdrowych wyborów życiowych.
3. Ukształtowanie pozytywnego stosunku do obowiązków szkolnych:
a) zna sposoby pokonania zaistniałych trudności w nauce;
b) nazywa swoje zainteresowania;
c) wie jak je rozwinąć, pogłębić.
V. TREŚCI PROGRAMOWE
1. Moje mocne i słabe strony:
a) z czego je-stem dumny,
b) z czym sobie nie radzę,
c) skąd oczekuję pomocy,
d) jak zachowam się w nowym środowisku? a) przynależność do pozytywnej grupy;
b) współpraca z inny-mi;
c) poszanowanie praw, norm, warto-ści i autorytetów społecznych;
d) respektowanie za-ad społecznych.
- zapoznanie uczestników z programem zajęć – z jego treściami i sposobem realizacji;
- głębsze poznanie grupy;
- zachęcenie do wspólnych rozwiązań;
- ośmielenie do nawiązy-wania kontaktów;
- kształcenie umiejętności prospołecznych takich jak: umiejętność słucha-nia, prowadzenia rozmo-wy, przekonywania in-nych, proszenia o pomoc.
Uczeń:
- zna cele zajęć;
- podaje swoje propo-zycje działań;
- określa swoje moż-liwości;
- nazywa swoje zain-teresowania;
- umie mądrze zadoptować się w nowym środowisku.
a) rozmowy w kręgu;
b) zabawy integrujące grupę;
c) praca w grupach zainteresowań;
d) inscenizacje, scenki rodzajowe.
2. Wrogowie i sojusznicy naszych sukcesów:
a) przedstawiciele społeczeństwa;
b) środki masowego przekazu, informacji;
c) cechy charakteru, przy-zwyczajenia..
- uwrażliwienie na uzależ-nienia od niektórych przedmiotów: telefonu, radia, telewizji, kompute-ra, książek;
- kształtowanie umiejętno-ści radzenia sobie z pre-sją rówieśniczą.
Uczeń:
- umie docenić obec-ność różnych osób w swoim życiu;
- potrafi określić wady i zalety popularnych środków audiowizu-alnych w codzien-nym życiu;
- zna różne sposoby asertywnego odma-wiania;
- odpiera presję (ró-wieśników, star-szych kolegów...)
a) pokaz;
b) praktyczne działanie;
c) praca grupowa zróżnicowana;
d) psychodramy, inscenizacje...;
e) gromadzenie materiałów na temat pozytywnego i nega-tywnego znaczenia w naszym życiu telewizji, komputera, telefonu komórkowego...
Omówienie tego zagadnienia na spotkaniu z rodzicami.
3. Rozsądne gospodarowanie czasem i związane z nim obliczenia:
a) planowanie codziennych zajęć;
b) plany długo-terminowe wynikające z kalendarza oraz cyklicz-nych zmian w przyrodzie. a) silna więź emocjo-nalna z rodziną;
c) poszanowanie praw, norm, warto-ści i autorytetów społecznych;
d) regularne praktyki religijne.
- kształtowanie umiejętno-ści liczenia czasu;
- rozwijanie kreatywnego myślenia podczas rozpla-nowywania czasu;
- przestrzeganie zasad zdrowego stylu życia (hi-gieny odpoczynku) pod-czas przygotowania roz-kładu dnia;
- kształtowanie wrażliwo-ści na potrzeby innych;
- tworzenie atmosfery spo-koju i radości.
Uczeń:
- umie rozsądnie za-planować czynności w ciągu dnia;
- potrafi bezbłędnie dokonać obliczenia czasu;
- akceptuje uczucia i poglądy innych osób;
- rozwiązuje różne problemy z wyeli-minowaniem zacho-wań opartych na agresji i przemocy;
- stosuje sposoby zdrowego spędzania wolnego czasu.
a) praca grupowa zróżnicowana;
b) praca indywidualna;
c) prezentacja wykonanych prac. Omówienie tego zagadnienia na spotkaniu z rodzi-cami.
4. Mądre dysponowanie pieniędzmi:
a) budżet domowy i mój udział w nim;
b) planowanie i obliczanie oszczędności;
c) zaplanowanie taniego, ale zdrowego przyjęcia dla przyjaciół.
- kształtowanie zrównowa-żonego stosunku dochodów i obowiązkowych wydatków, do potrzeb;
- ćwiczenia umiejętności przewidywania potrzebnej ilości produktów, ich ważenia, szacowania, obliczania kosztów;
- poznanie sposobów sa-mokontroli, własnego za-chowania;
- rozróżnianie dobrego i złego naśladowania;
- uświadomienie skutków „ślepego” naśladowania innych;
- ćwiczenia zachowań asertywnych. Uczeń:
- umie rozsądnie pla-nować swój budżet;
- potrafi bezbłędnie dokonać obliczeń płacowych;
- akceptuje poglądy innych osób;
- rozwiązuje różne problemy finansowe z wyeliminowaniem zachowań opartych na agresji i przemo-cy.
a) zabawy tematycz-ne;
b) inscenizacje;
c) praca grupowa zróżnicowana;
d) praca indywidual-na;
e) praktyczne działa-nie (wykorzystanie książeczek SKO).
5. Na ratunek przyrodzie i społeczeństwu – rozrywki umysłowe.
a) przynależność do pozytywnej grupy;
b) poszanowanie praw, norm, warto-ści i autorytetów społecznych;
c) respektowanie za-ad społecznych;
d) silna więź emocjonalna z rodziną;
e) zainteresowanie nauką szkolną;
f) pochwała asertyw-ności;
g) regularne praktyki religijne.
- rozwijanie logicznego i kreatywnego myślenia;
- zachęcenie do wspólnych rozwiązań;
- kształcenie umiejętności prospołecznych takich jak: umiejętność słuchania, prowadzenia rozmowy, przekonywania innych, proszenia o pomoc;
- kształtowanie umiejętno-ści radzenia sobie z pre-sją rówieśniczą;
- kształtowanie wrażliwo-ści na potrzeby innych;
- poznanie sposobów sa-mokontroli, własnego za-chowania;
- rozróżnianie dobrego i złego naśladowania;
- zapoznanie się z wpły-wem reklam na psychikę dzieci;
- uświadomienie skutków uzależnienia od narkoty-ków, alkoholu, papiero-sów;
- ćwiczenie zachowań asertywnych. Uczeń:
- podaje swoje propo-zycje działań;
- określa swoje moż-liwości;
- zna różne sposoby asertywnego odma-wiania;
- odpiera presję (ró-wieśników, star-szych kolegów...)
- rozwiązuje różne problemy z wyeli-minowaniem zacho-wań opartych na agresji i przemocy;
- stosuje sposoby zdrowego spędzania wolnego czasu;
- zna swój „BAGAŻ RZECZY DO-BRYCH” a w nim umiejętność po-dejmowania decyzji moralnych – tych, które stoją u pod-stawy każdego ludzkiego działa-nia!
a) gry dydaktyczne, stolikowe;
b) gry towarzyskie;
c) krzyżówki, rebusy, plątaninki, łami-główki, zagadki;
d) karty pracy;
e) gry i zabawy przy muzyce
f) sztuczki magiczne. Omówienie tego zagadnienia na spotkaniu z rodzi-cami.
VI. EWALUACJA
ARKUSZ OBSERWACJI UCZESTNIKÓW ZAJĘĆ – systematyczne gromadzenie odpowie-dzi na następujące pytania:
1. Czy uczestnicy potrafią nazwać swoje uczucia, emocje, być odpowiedzialnym za swoje postępowanie?
2. Czy zachowują się asertywnie?
3. Czy potrafią pracować w zespole?
4. Czy i w jaki sposób pokonując trudności w nauce i zachowaniu?
5. Czy rozwijają swoje zainteresowania i uzdolnienia?
PLAKAT – ocena zajęć metodą aktywizującą „Smily”
Opis metody:
Nauczyciel rysuje lub wiesza na tablicy wcześniej przygotowany plakat. Uczniowie zaznacza-ją mazakiem w wybranym przez siebie miejscu kropkę (dla każdego kryterium jedną), która ma być odpowiedzią na następujące zadane przez nauczyciela pytania:
1. Czy temat zajęć był atrakcyjny?
2. Czy nowe treści były przekazane w sposób zrozumiały dla ciebie?
3. Czy atmosfera na zajęciach była dobra?
Temat Treść Atmosfera
Ramy organizacyjne:
Czas: ok. 10 min z omówieniem. Ważne Nie należy liczyć kropek. Są dość widoczne dla każ-dego. Wskazana jest rozmowa na temat wyników – biorą w niej udział uczniowie, którzy chcą.
VII. LITERATURA
1. James C. Dobson – Dr Dobson zmęczonym rodzicom czyli o tym, jak radzić sobie z tru-dami wychowania dzieci
2. Josh Mc Dowell Dick Day – Jak być bohaterem dla swoich dzieci
3. Wojciech Dziabaszewski – Zielone zadania
4. Halina Filipczuk – Rodzice i dzieci w młodszym wieku szkolnym
5. Adam Kalinowski – Mamo, tato – bawcie się z nami!
6. Mieczysław Łabocki – Trudności wychowawcze w szkole (Zapobieganie i przeciwdziała-nie)
7. Marek Pisarski – Matematyka dla naszych dzieci
8. Wojciech Pomykało (red.) – Vademecum dla rodziców dzieci od lat 6 do 10
9. Wiesława Śliwerska, Bogusław Śliwerski – Edukacja w wolności
10. Wojciech Śliwerski – Matematyka inaczej (komplet dla klas I – III)
11. Władysław Zaleski – Rozrywki umysłowe w kształceniu zintegrowanym dla klasy III
12. Władimir G. Żytomirski, Lew. N. Szewrin – Geometria dla najmłodszych