Wydział Dochodów i Egzekucji 2013-08-28 1250 Art. czytany: 4942 razy Do głównych zadań Wydziału Dochodów i Egzekucji należą: 1) dokonywanie wymiaru podatków stanowiących dochody gminy w zakresie: a) podatku od nieruchomości, b) podatku rolnego, c) podatku leśnego, d) podatku od środków transportowych, 2) prowadzenie kart podatników z tytułu nabywania czy zbywania nieruchomości, powiększania i zmniejszania powierzchni gospodarstw rolnych, zmian ewidencyjnych posiadaczy środków transportowych; 3) pobieranie podatków i opłat lokalnych oraz niepodatkowych należności budżetowych stanowiących dochody gminy w zakresie: a) podatku od nieruchomości, b) podatku rolnego, c) podatku leśnego, d) podatku od środków transportowych, e) opłaty z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu, f) opłat związanych z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, g) opłaty adiacenckiej, h) opłaty planistycznej, i) czynszu dzierżawnego, j) należności związanych ze sprzedażą mienia w drodze przetargu i w drodze bezprzetargowej, k) należności z tytułu służebności gruntowej, l) opłaty eksploatacyjnej, m) należności za ustawienie reklam, n) należności za zajęcie pasa drogowego, o) należności za umieszczenie urządzeń obcych w pasie drogowym, p) opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, r) opłat za usunięcie drzew (kary za wycinkę nielegalną), s) należności z tytułu licencji i zezwoleń na przewóz osób, t) należności z tytułu zwrotu kosztów związanych z restytucją mienia komunalnego; u) opłaty za korzystanie z cmentarza na podstawie wykazu przedłożonego przez administratora cmentarza; v) czynszu i innych opłat wynikających z realizacji umowy o zarządzanie gminnym zasobem nieruchomości na podstawie wykazu przedłożonego przez zarządcę zasobów komunalnych; w) kaucji mieszkaniowej; x) opłaty za zezwolenie na sprzedaż alkoholu. 4) prowadzenie egzekucji administracyjnej i sądowej, we współpracy z kancelarią prawną, w zakresie podatków i opłat lokalnych oraz niepodatkowych należności budżetowych wymienionych w punkcie 3, a także w zakresie: a) zobowiązań powstałych w związku z najmem lokali, b) niesłusznie pobranego dodatku mieszkaniowego, c) należności z tytułu odszkodowań wypłacanych właścicielom mieszkań, których użytkownicy uprawnieni są do otrzymania lokalu socjalnego na mocy wyroków sądowych o eksmisję z zajmowanych lokali mieszkalnych, a Gmina nie wskazała lokalu socjalnego, d) należności z tytułu kar za nieterminowe przekazanie sprawozdań przez podmioty odbierające odpady, e) należności związanych z nienależnie pobraną pomocą materialną dla uczniów, f) należności wynikających z egzekucji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, g) należności związanych z nienależnie pobranym przez pracodawcę dofinansowaniem za kształcenie młodocianych pracowników, h) należności związanych z nienależnie pobraną dotacją przez niepubliczne placówki oświatowe, żłobki oraz organizacje pozarządowe; 5) udzielanie ulg w spłacie podatków i opłat lokalnych oraz niepodatkowych należności budżetowych będących przedmiotem poboru przez wydział; 6) udzielanie ulg w spłacie zobowiązań stanowiących dochody Gminy realizowanych przez urzędy skarbowe; 7) wydawanie zaświadczeń: o niezaleganiu w podatkach, o dochodzie z pracy w gospodarstwie rolnym, o pomocy de minimis, o powierzchni hektarów przeliczeniowych; 8) prowadzenie spraw w zakresie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej; 9) wystawianie faktur VAT i prowadzenie odpowiednich rejestrów wymaganych przepisami prawa; 10) prowadzenie spraw związanych z udzielaniem pomocy w spłacie zadłużenia z tytułu korzystania z lokali mieszkalnych, stanowiących własność Gminy Olecko, w formie świadczeń rzeczowych; 11) prowadzenie księgowości w oparciu o rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zasad rachunkowości i planu kont w zakresie ewidencji podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego, a także zgodnie z zasadami ujętymi w uregulowaniach wewnętrznych urzędu, 12) sporządzanie w terminach określonych przepisami prawa sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej oraz sprawozdań o zaległych należnościach przedsiębiorstw z tytułu świadczeń na rzecz sektora finansów publicznych; 13) przygotowywanie informacji obejmujących wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty w kwocie przewyższającej 500 zł, informacji obejmującej wykaz osób prawnych i fizycznych, którym udzielono pomocy publicznej; 14) planowanie budżetu tradycyjnego i zadaniowego w zakresie szacowania dochodów pochodzących z podatków i opłat lokalnych; 15) przygotowywanie projektów uchwał o wysokości stawek podatkowych, udzielaniu zwolnień podatkowych, udzielaniu ulg w zapłacie niepodatkowych należności budżetowych. |