Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności 2022-05-20 0922 Art. czytany: 1458 razy Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Olecku ul. Park 1, 19-400 Olecko Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na lata 2022–2025 Nazwa podmiotu: Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Olecku Data sporządzenia: 09.05.2022 r. Dokument opracował: Michał Ptaszyński – koordynator ds. dostępności informacyjno-komunikacyjnej Zatwierdził: Dyrektor Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Olecku Na podstawie art. 14 pkt. 5 w związku z art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, przyjmuje się 'plan działania na rzecz poprawy dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na lata 2022-2025'. Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Olecku dostrzega konieczność zapewnienia szczególnej opieki oraz podjęcia szczególnych działań w stosunku do osób, które trwale lub tymczasowo nie mogą na równi korzystać z oferty sportowo-rekreacyjnej ośrodka. Plan działania na rzecz poprawy dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na lata 2022-2025: 1. Przekazanie do wiadomości publicznej danych kontaktowych osób wyznaczonych do pełnienia funkcji koordynatorów ds. dostępności. Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynatorzy ds. dostępności Sposób realizacji: Publikacja informacji na stronie internetowej MOSiR Olecko oraz na stronie BIP Olecko. Termin realizacji: Maj 2022 2. Sporządzenie planu działania na rzecz poprawy dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na lata 2022-2025. Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynatorzy ds. dostępności Sposób realizacji: Opracowanie planu działania i przekazanie do zatwierdzenia przez Dyrektora MOSiR w Olecku. Termin realizacji: Maj 2022 3. Wspieranie osób ze szczególnymi potrzebami do dostępności w zakresie: - cyfrowym, - architektonicznym - informacyjno-komunikacyjnym Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynatorzy ds. dostępności Sposób realizacji: Podanie do wiadomości publicznej na stronie internetowej MOSiR Olecko oraz na stronie BIP Olecko informacji adresowych oraz kontaktowych podmiotów wspierających osoby ze szczególnymi potrzebami wynikającymi z art. 6 ustawy np. dostosowanie strony internetowej MOSiR Olecko oraz instytucji do standardu WCAG 2.1., zapewnienie informacji o rozmieszczeniu pomieszczeń w budynkach. Termin realizacji: Realizacja w całym okresie działalności koordynatorów ds. dostępności 4. Analiza stanu obiektów Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Olecku pod względem dostosowania do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami wynikającymi z ustawy. Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynatorzy ds. dostępności Sposób realizacji: Przegląd stanu dostosowania budynków do osób ze szczególnymi potrzebami w zakresie cyfrowym, architektonicznym oraz informacyjno – komunikacyjnym. Termin realizacji: Maj 2022 5. Dokonanie samooceny pod kątem sposobów dostosowania obiektów Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Olecku do minimalnych wymagań dotyczących dostępności. Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynatorzy ds. dostępności Sposób realizacji: Sporządzenie deklaracji dostępności ze wskazaniem na wymagania w zakresie dostępności cyfrowej, architektonicznej oraz informacyjno- komunikacyjnej, wynikające z art.6 ustawy. Termin realizacji: Maj 2022 6. Monitorowanie działalności Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Olecku, o której mowa w art. 14 ust.1 ustawy w zakresie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynatorzy ds. dostępności Sposób realizacji: Przesyłanie możliwymi środkami niezbędnych informacji w zakresie potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, podejmowanie działań mających na celu usuwanie barier, zapobieganie ich powstawaniu, prowadzenie bezpośrednich spotkań w Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji w Olecku z udziałem specjalistów ds. informatyki, BHP i PPOŻ i opracowywanie rekomendacji w zakresie poprawy dostępności. Termin realizacji: Realizacja w całym okresie działalności koordynatorów ds. dostępności 7. Dokonanie analizy w zakresie konieczności zapewnienia dostępności alternatywnej w przypadku braku możliwości zapewnienia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami ze względu na ograniczenia techniczne i prawne. Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynatorzy ds. dostępności Sposób realizacji: Podanie do publicznej wiadomości na stronie internetowej MOSiR Olecko oraz na stronie BIP Olecko informacji wynikających z zapisów art. 7 ustawy ze wskazaniem dostępu alternatywnego (zapewnienie osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia innej osoby, lub zapewnienie wsparcia technicznego, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, zapewnienie kontaktu telefonicznego, korespondencyjnego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej). Termin realizacji: Wrzesień 2022 8. Uzyskanie danych zbiorczych do raportu Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynatorzy ds. dostępności Sposób realizacji: Uzyskanie danych w zakresie realizacji uwag odnoszących się do stwierdzonych istniejących przeszkód w dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami i zaleceń dotyczących usunięcia tych nieprawidłowości. Termin realizacji: Czerwiec 2022 9. Sporządzenie Raportu o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, zgodnie z art.11 ustawy Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynatorzy ds. dostępności Sposób realizacji: Przekazanie sporządzonego Raportu do zatwierdzenia przez Dyrektora Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Olecku, podanie treści Raportu do publicznej wiadomości na stronie internetowej MOSiR Olecko oraz na stronie BIP Olecko. Termin realizacji: Maj 2022 10. Dostosowanie tabliczek informacyjnych i piktogramów do potrzeb osób niepełnosprawnych (tabliczki wypukłe, Braille) Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynator do spraw dostępności architektonicznej Sposób realizacji: Wykonanie projektu oraz zamówienie tabliczek Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 11. Stworzenie czasowych miejsc zatrzymania się dla pojazdów transportu osób niepełnosprawnych w najbliższej możliwej odległości od wejść sportowych obiektów zewnętrznych MOSiR Olecko. Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynatorzy ds. dostępności Sposób realizacji: Wykonanie prac zgodnie z planem, zakup odpowiednich materiałów Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 12. Montaż ułatwień architektonicznych dla osób niepełnosprawnych na kąpieliskach miejskich, np. kładki prowadzące od wejścia głównego na kąpielisko do mola. Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynator do spraw dostępności architektonicznej Sposób realizacji: Wykonanie prac zgodnie z planem, zakup odpowiednich narzędzi i materiałów. Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 13. Zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku – w sposób wizualny Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynator do spraw dostępności architektonicznej Sposób realizacji: Wykonanie projektu, zamówienie, montaż Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 14. Aktualizacja instrukcji w sprawie bezpieczeństwa pożarowego obiektów Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Olecku. Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynator do spraw dostępności architektoniczne Sposób realizacji: Analiza i ewentualna korekta dokumentów Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 15. Dostosowanie przestrzeni ciągów komunikacyjnych w budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych, w tym: - oznaczenia barwne elementów i dojść do pomieszczeń (krawędzi schodów, spoczników, oznaczeń prowadzących, cokołów, posadzki, ścian, drzwi itp.), - zastosowanie kodu kolorystycznego na piętrach Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynator do spraw dostępności architektonicznej Sposób realizacji: Wykonanie prac zgodnie z planem, zakup odpowiednich narzędzi Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 16. Stworzenie nowej strony Biuletynu Informacji Publicznej Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Olecku zgodnie ze standardami WCAG 2.1 Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynator do spraw dostępności cyfrowej Sposób realizacji: Zlecenie płatnego zlecenia firmie zewnętrznej lub stworzenie strony we własnym zakresie Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 17. Podniesienie kwalifikacji redaktorów strony internetowej oraz Biuletynu Informacji Publicznej w zakresie dostępności cyfrowej udostępnianych plików Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynator do spraw dostępności cyfrowej Sposób realizacji: Szkolenia dla pracowników, wynajęcie firmy zewnętrznej do przeprowadzenia szkolenie Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 18. Przeszkolenie pracowników z obsługi formatowania plików word oraz redagowania treści publikowanych informacji pod kątem zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (ETR- tekst łatwy do czytania) Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynator do spraw dostępności cyfrowej Sposób realizacji: Szkolenia dla pracowników, wynajęcie firmy zewnętrznej do przeprowadzenia szkolenie Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 19. Weryfikacja informacji, w tym dokumentów elektronicznych pod kątem ogólnie przyjętego katalogu dobrych praktyk dotyczącego tworzenia stron internetowych Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynator do spraw dostępności cyfrowej Sposób realizacji: Ciągła analiza informacji Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 20. Analiza szablonów i druków dokumentów zamieszczonych na stronie Biuletynu Informacji Publicznej, tak aby były zgodne ze standardami WCAG 2.1 Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynator do spraw dostępności cyfrowej Sposób realizacji: Analiza druków na stronie, w przypadku stwierdzenia błędów i niezgodności poprawa tych druków Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 21. Przeprowadzenie analizy eksperckiej dotyczącej sprawdzenia zgodności z WCAG 2.1 Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynator do spraw dostępności cyfrowej Sposób realizacji: Badanie w oparciu o listę kontrolną do badania zgodności stron internetowych zgodnie z metodologią WCAG-EM. Wykonanie: zlecenie płatnego audytu firmie zewnętrznej lub przeprowadzenie audytu we własnym zakresie Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 22. Zamieszczenie na portalu prowadzonym przez Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Olecku informacji o zakresie działalności jednostki w postaci: - elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywalny maszynowo, - informacje w tekście łatwym do czytania, - nagranie treści o zakresie działalności w języku migowym Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynatorzy do spraw dostępności informacyjno-komunikacyjnej oraz cyfrowej Sposób realizacji: Wykonanie prac zgodnie z planem, opracowanie dokumentów, podjęcie współpracy z osobą znającą język migowy, nagranie filmu Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 23. Założenie oraz prowadzenie rejestru skarg dotyczące dostępności osób ze szczególnymi potrzebami Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynator do spraw dostępności informacyjno-komunikacyjnej Sposób realizacji: Opracowanie dokumentu Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 24. Szkolenie pracowników Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Olecku w zakresie obsługi osób ze szczególnymi potrzebami Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynator do spraw dostępności informacyjno-komunikacyjnej Sposób realizacji: Szkolenia dla pracowników, wynajęcie firmy zewnętrznej do przeprowadzenia szkolenie Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach 25. Opracowanie niezbędnych dokumentów dotyczących zapewnienia dostępności Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy: Koordynatorzy do spraw dostępności informacyjno-komunikacyjnej oraz cyfrowej Sposób realizacji: Opracowanie dokumentów Termin realizacji: Realizacja zgodnie z przepisami oraz terminami przewidzianymi w ustawach, rozporządzeniach Opracował: Michał Ptaszyński – koordynator ds. dostępności informacyjno-komunikacyjnej Zatwierdził: Andrzej Kamiński – Dyrektor Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Olecku |