Wydziału Strategii i Rozwoju 2017-08-07 1331 Art. czytany: 3661 razy Wydział Strategii i Rozwoju Siedziba: Plac Wolności 3 Kierownik wydziału - Aneta Milczarek Tel. 87 307 03 62 Do zadań Wydziału Strategii i Rozwoju należy: 1. Planowanie strategiczne i rozwój – realizacja zadań w zakresie: 1) inicjowanie, sporządzanie i aktualizacja Strategii Rozwoju Miasta i Gminy; 2) monitorowanie i ewaluacja strategii, sporządzanie raportu z realizacji oraz przedstawianie jego wyników burmistrzowi i radzie oraz mieszkańcom na spotkaniach otwartych; 3) sporządzanie i aktualizacja planów i koncepcji wynikających ze strategii, będących podstawą inicjowania procesów inwestycyjnych (np. koncepcje rozwoju ścieżek, zagospodarowania przestrzeni miejskich, jeziora itp.); 4) współpraca w procesie opracowania i aktualizacji Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie zapewnienia zgodności ze strategią rozwoju oraz innymi programami dotyczącymi gminy; 5) współpraca w zakresie tworzenia obszarów funkcjonalnych oraz przygotowanie danych na potrzeby delimitacji tych obszarów; 6) inicjowanie sporządzania analiz i badań, pod kątem ich wykorzystania w opracowaniach planistycznych; 7) sporządzanie i aktualizacja programów rozwoju oraz innych dokumentów strategicznych gminy; 8) opracowanie, aktualizacja programu rewitalizacji; 9) koordynacja i monitorowanie realizacji projektów i działań rewitalizacyjnych na terenie gminy; 10) współpraca przy sporządzaniu i aktualizacji wieloletniej prognozy finansowej gminy oraz planu inwestycyjnego; 11) opiniowanie dokumentów programowych tworzonych na poziomie krajowym i regionalnym pod kątem realizacji przez gminę niezbędnych działań rozwojowych; 12) zapewnienie zgodności działań podejmowanych w ramach przygotowywania inwestycji z kryteriami wynikającymi z dokumentów programowych; 13) pozyskiwanie i analiza danych rozwojowych dotyczących gminy dla potrzeb zarządzania oraz prowadzenia polityki rozwoju; 14) opiniowanie zadań z funduszu sołeckiego pod kątem zgodności ze Strategią Rozwoju Gminy. 2. Pozyskiwanie środków zewnętrznych na finansowanie przedsięwzięć wynikających z dokumentów strategicznych – realizacja zadań w zakresie: 1) prowadzenie stałego monitoringu programów współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej oraz innych źródeł zewnętrznych w zakresie możliwości realizacji zadań gminy: a) współpraca z wydziałami urzędu, jednostkami organizacyjnymi gminy oraz jednostkami pomocniczymi w tym zakresie, b) przekazywanie informacji burmistrzowi oraz wydziałom urzędu na temat możliwości dofinansowania zadań ze środków pozabudżetowych; 2) opracowywanie projektów i wniosków o dofinansowanie zadań gminy, w tym: a) współpraca z wydziałami urzędu i jednostkami organizacyjnymi gminy w tym zakresie, b)przygotowanie raportów, analiz, studiów wykonalności oraz innych dokumentów niezbędnych na etapie aplikowania, c) zapewnienie zgodności projektowanych rozwiązań z kryteriami wyboru projektów; 3) realizacja projektów, które uzyskały dofinansowanie, w tym: a) przygotowanie dokumentów niezbędnych do podpisania umowy o dofinansowanie, b) przedkładanie propozycji składu zespołu oraz zadań i obowiązków wynikających z dokumentów aplikacyjnych, c) współpraca z zespołem w przygotowaniu materiałów do opracowania dokumentów przetargowych dla zadań, które uzyskały dofinansowanie, d) koordynacja wdrażania działań projektowych, sprawozdawczość oraz rozliczanie projektu. Udział w czynnościach kontrolnych dotyczących realizowanych działań, e) współpraca przy realizacji zadań, które uzyskały dofinansowanie pod kątem zapewnienia zgodności z zakresem rzeczowo-finansowym oraz harmonogramem realizacji, f) raportowanie wszelkich błędów i nieprawidłowości w realizacji nadzorowanych projektów zgodnie z wymogami oraz ich korygowanie i usuwanie, g) realizacja zadań związanych z monitorowaniem projektów w okresie ich trwałości. Prowadzenie sprawozdawczości w tym zakresie; 4) udział w planowaniu budżetu gminy w zakresie zadań realizowanych z udziałem środków zewnętrznych. 5) prowadzenie i aktualizowanie bazy danych projektów, które uzyskały decyzje o dofinansowaniu ze źródeł zewnętrznych krajowych oraz ze środków Unii Europejskiej. 3. Rozwój dialogu społecznego, społeczeństwa obywatelskiego i przedsiębiorczości – realizacja zadań w zakresie: 1) spraw związanych z reprezentowaniem gminy jako członka w organach organizacji pozarządowych i samorządowych oraz współpraca w tym zakresie, 2) organizowania i prowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami gminy w zakresie zadań wydziału, 3) prowadzenie działań na rzecz rozwoju społeczno-gospodarczego gminy, w tym organizowanie i prowadzenie działań informacyjnych i doradczych dla przedsiębiorców, 4) prowadzenie spraw związanych z procedurą budżetu obywatelskiego gminy, w tym koordynacja i monitoring realizacji zadań wybranych przez mieszkańców, 5) prowadzenie spraw związanych z inicjatywą lokalną z zakresu działania wydziału, 6) budowanie partnerstw z organizacjami pozarządowymi oraz prowadzenie procedur związanych z wyborem partnerów spoza sektora finansów publicznych do realizowanych projektów w zakresie zadań wydziału, 7) budowanie partnerstw w zakresie realizacji projektów transgranicznych, w tym pozyskiwanie partnerów zagranicznych. 4. Wykonywanie czynności związanych z udostępnianiem informacji publicznej będącej w posiadaniu wydziału, na zasadach określonych w ustawie o dostępie do informacji publicznej. 5. Przygotowywanie projektów uchwał, zarządzeń, odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych rady w zakresie merytorycznej właściwości wydziału. 6. Przygotowanie i przekazywanie informacji na potrzeby działań promocyjnych gminy, dotyczących zadań wydziału. 7. Udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na zadania należące do właściwości wydziału. 8. Współpraca z organizacjami pozarządowymi w zakresie merytorycznych zadań wydziału. 9. Monitorowanie działalności merytorycznej jednostek organizacyjnych gminy i spółek gminnych w zakresie spraw należących do kompetencji wydziału. 10. Prowadzenie spraw z zakresu inicjatywy lokalnej. 11. Koordynacja działań w zakresie partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). |